Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
MF: planowane zmiany w przepisach podatkowych w latach 2014-2017
Ministerstwo Finansów przedstawiło pakiet działań podatkowych na lata 2014-2017, które mają na celu zwiększenie stopnia przestrzegania przepisów podatkowych oraz poprawiających efektywność administracji podatkowej i kontroli skarbowej. Projekt został opracowany przez Ministerstwo Finansów w ramach Aktualizacji Programu Konwergencji realizującej założenia Rady UE ds. ekonomicznych i finansowych (ECOFIN) w latach 2014-2017.
Zmiany obejmą m.in. zwalczanie i zapobieganie oszustwom podatkowym, poprawę efektywności poboru podatków i jakości obsługi podatników oraz ułatwienia w wykonywaniu obowiązków podatkowych.
– Proponowane rozwiązania dotyczą przede wszystkim trzech obszarów: zmiany w wewnętrznym funkcjonowaniu resortu finansów, czyli również administracji podatkowej oraz administracji celnej, uszczelnienia systemu podatkowego, a także zachęty do dobrowolnego regulowania zobowiązań wobec państwa – mówił minister Szczurek podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów.
Ministerstwo planuje również usprawnienie działania administracji podatkowej dzięki centralizacji procesów wewnętrznych na poziomie województw oraz wzmacnianie świadomości społecznej dotyczącej znaczenia wykonywania obowiązków podatkowych, co będzie osiągane za pośrednictwem akcji edukacyjno-informacyjnych.
Mateusz Szczurek poinformował, że łączny efekt działań z pakietu szacowany jest na 1,9 mld zł w 2014 r. oraz więcej w latach kolejnych. Zaznaczył, że część działań wymaga zmian ustawowych, w związku z czym będą one wdrożone w różnych terminach.
Poniżej przedstawiamy plan działań jakie zostaną podjęte przez Ministerstwo Finansów:
1. Utworzenie Centralnego Rejestru Dłużników.
Celem utworzenia rejestru jest zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego poprzez poszerzenie zakresu informacji gospodarczych, do których przedsiębiorcy mogą uzyskać dostęp, również o informacje o zaległościach podatkowych innych podmiotów.
Rejestr zaległości może zostać w przyszłości wykorzystany jako instrument służący do opracowania i wdrożenia koncepcji tzw. „dobrego podatnika”. Brak wpisu do rejestru może stanowić jeden z elementów determinujących przyznanie takiego statusu, który będzie się wiązał z pewnymi przywilejami w kontaktach między podatnikiem, a administracją skarbową.
Zakłada się, że docelowo w rejestrze ujawniani byliby dłużnicy posiadający zaległości w zakresie wszystkich danin publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (podatki, składki, opłaty, wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, a także inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw), podlegających egzekucji administracyjnej na podstawie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W szczególności będą to podatki, cła, należności ZUS, PFRON, grzywny, mandaty. W pierwszym etapie tworzenia rejestru publikacji podlegać będą jednak wyłącznie należności podatkowe i celne, których pobór leży w kompetencji Administracji Podatkowej i Służby Celnej.
Ujawniane informacje będą dotyczyły tylko należności bezspornych i wymagalnych powyżej 500 zł wobec jednego wierzyciela. Nie podlegałyby ujawnieniu zaległości sporne (również w toku postępowania sądowo-administracyjnego), objęte wstrzymaniem wykonania, układem ratalnym lub odroczone. Wpisywani do rejestru będą dłużnicy w określonych przedziałach kwotowych, po upływie 60 dni od dnia doręczenia dłużnikowi zawiadomienia o zamiarze wpisu, w przypadku nieuregulowania zaległości.
Rejestr prowadzony będzie w trybie on-line. Udostępniony zostanie w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Finansów z możliwością nieodpłatnego wyszukiwania przez dowolnego użytkownika za pomocą wyszukiwarki na podstawie posiadanych danych dot. dłużnika np. nazwy firmy albo numeru PESEL, albo NIP. Odpowiedzialność za rzetelność i aktualność wpisanych danych ponosić będzie wierzyciel. Ministerstwo Finansów udostępni wierzycielom publicznym jedynie platformę techniczną do wpisywania i wykreślania danych.
Termin: Połowa 2015 r. - wejście w życie ustawy, natomiast uruchomienie rejestru dłużników – z dniem 1.01.2016 r. (poprzedzone doręczeniem zawiadomień o zamiarze wpisu).
2. Usprawnienie procesu egzekucji należności podatkowych.
Polegać ma na wyodrębnieniu w strukturach urzędów skarbowych odrębnych komórek wierzycielskich oraz komórek do spraw wierzycielskich w izbach skarbowych. Powstanie odrębnej komórki wierzycielskiej na poziomie urzędu skarbowego oraz komórki do spraw wierzycielskich na poziomie izby skarbowej pozwolić ma na silne wsparcie zarówno naczelnika urzędu skarbowego, jak i dyrektora izby skarbowej w procesie zarządzania zaległościami podatkowymi.
Narzędziami służącymi do realizacji tego celu sąt:
- zintensyfikowanie działań przedegzekucyjnych - podejmowanie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania egzekucyjnego, w tym wykonywanie działań informacyjnych i dyscyplinujących – za pomocą komunikacji elektronicznej oraz telefonicznej,
- zmiana zasad wynagradzania prowizyjnego pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych określonych w rozporządzeniu z dnia 25 kwietnia 2007 r. Prezesa Rady Ministrów w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506, z późn. zm.),
- rozwój funkcjonalności i zasięgu działania aplikacji OGNIVO we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową S.A., bankami oraz innymi użytkownikami tego systemu.
3. Zarządzanie ryzykiem zewnętrznym i kontrola podatkowa.
Narzędziami wykorzystywanymi w procesie zarządzania ryzykiem zewnętrznym są: rejestr ryzyk, plan działań oraz segmentacja.
Rejestr ryzyk jest narzędziem służącym analizie przedmiotowej, zawiera bowiem katalog zidentyfikowanych zagrożeń - ryzyk (schematy zachowań podatników niezgodne z przepisami prawa podatkowego) m.in. z podziałem na branże działalności gospodarczej. Stanowi on podstawę tworzenia planów działań (krajowych, regionalnych i lokalnych), które zawierają priorytety realizacji przez organy administracji podatkowej w danym roku. Jednocześnie plany działań zawierają wskazanie celów i mierników realizacji celów oraz określenie zaangażowania zasobów w realizację. Z kolei efektem wdrożenia procedur segmentacji będzie:
- ograniczenie działalności podmiotów nierzetelnych lub nawet podmiotów o przestępczym charakterze, skutkujące zminimalizowaniem luki podatkowej,
- skrócenie okresu pomiędzy zidentyfikowaniem ryzyka, a podjęciem działań (zmniejszenie negatywnych skutków zmaterializowania się ryzyka),
- zindywidualizowanie podejścia do podmiotów obsługiwanych przez administrację podatkową dzięki określeniu poziomu ryzyka dla danego podatnika, co z kolei pozwoli na racjonalizację wykorzystania sił i środków ze strony administracji podatkowej oraz zwiększenie skuteczności działania urzędów skarbowych w obszarze kontroli podatkowej.
Dodatkowo ministerstwo przewiduje:
- ograniczenie, dzięki określeniu poziomu ryzyka podmiotów i dalszemu procesowi monitorowania, ingerencji administracji podatkowej w działalność podatników prawidłowo dokonujących swoich rozliczeń podatkowych,
- podniesienie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i ograniczenie ryzyka nieświadomego uczestnictwa uczciwych podatników w oszustwach podatkowych poprzez odmowę nadania numeru identyfikacji podatkowej podmiotom ewidentnie nastawionym na pozorowanie prowadzenia działalności gospodarczej i uniemożliwienie im wystawiania faktur VAT.
4. Platforma POLFISC i System ZISAR – nowe elektroniczne narzędzia do zwalczania oszustw podatkowych oraz ochrony interesów finansowych kraju i UE.
5. Wdrożenie systemu OGNIVO służącego do poszukiwania rachunków bankowych dłużników.
Jest to zmiana adresowana do dyrektorów izb celnych jako administracyjnych organó egzekucyjnych. Celem wdrożenia Systemu OGNIVO jest zaś poprawa skuteczności i tempa egzekwowania zaległości.
OGNIVO jest to aplikacja internetowa umożliwiająca elektroniczną wymianę informacji między uczestnikami OGNIVO. Wymiana informacji odbywa się za pomocą dedykowanych formularzy dostosowanych indywidualnie do uczestników, między którymi dokonywana jest wymiana informacji.
W ramach Systemu OGNIVO działa moduł Poszukiwania rachunków bankowych dłużników, który umożliwia elektroniczną komunikację administracyjnym organom egzekucyjnym z bankami w zakresie usprawnienia obsługi zajęć rachunków bankowych.
Termin: Wdrożenie Systemu OGNIVO we wszystkich izbach celnych do połowy 2014 r.
6. Informatyzacja kontroli ksiąg podatkowych (Jednolity Plik Kontrolny – Standard Audit File).
Celem proponowanych zmian jest poprawa efektywności kontroli podatkowych poprzez wprowadzenie do systemów księgowych nowej funkcjonalności, tj. możliwości edycji ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych w oparciu o powszechnie stosowany w komunikacji elektronicznej standard XML. Korzyści z proponowanej zmiany to dostęp do danych w formacie łatwym do analizy, ułatwienie dla wewnętrznych i zewnętrznych audytorów, brak wydruków papierowych, szybsza kontrola, znaczny stopień automatyzacji. Zmniejszy to też koszty funkcjonowania administracji podatkowej. Celem tej zmiany jest zmniejszenie kosztów wypełniania obowiązków podatkowych przez podatników oraz poprawa relacji między administracją i jej klientami.
Narzędziem będzie wprowadzenie w Ordynacji podatkowej uprawnienia do żądania, w toku każdej procedury podatkowej, przekazania wyciągu z ksiąg podatkowych i dowodów księgowych zapisanego w formie elektronicznej w postaci plików o formacie strukturalnym. Dane mają być przekazane za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na elektronicznym nośniku danych.
Struktura logiczna formy elektronicznej w postaci plików o formacie strukturalnym zapisu ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia ich z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych zostanie powszechnie udostępniona przez Ministerstwo Finansów. Format strukturalny pliku to taki, z którego można w sposób automatyczny, przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów informatycznych wyodrębnić niezbędne dane merytoryczne.
Termin: Założenia projektu ustawy zostały przyjęte przez Radę Ministrów w marcu 2014 r.
7. Poprawa obsługi podatników oraz wzmocnienie innych podstawowych funkcji administracji podatkowej.
Narzędziem do realizacji tego celu ma być konsolidacja na poziomie województwa procesów pomocniczych realizowanych w izbach i urzędach skarbowych w zakresie obsługi finansowej i kadrowej urzędu, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówień publicznych, obsługi informatycznej, audytu, kontroli zarządczej, zarządzania jakością, komunikacji oraz informacji prawnie chronionych poprzez ustanowienie izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych wspólnym urzędem, w którym zadania dyrektora generalnego oraz kierownika urzędu wykonywał będzie dyrektor izby skarbowej. Należy podkreślić, że proponowane działania nie mają na celu likwidacji urzędów skarbowych, jako podstawowych jednostek administracji podatkowej.
Natomiast organizacja sprawnego i efektywnego systemu wsparcia podatnika będzie możliwa poprzez efektywny przepływ informacji podatkowej między podatnikiem i administracją oraz wewnątrz administracji, obowiązujące w administracji podatkowej jednolite standardy pracy w obsłudze bezpośredniej oraz przyjęty w administracji podatkowej sposób obsługi podatnika (klienta) w jego indywidualnej sprawie.
Termin: 1 stycznia 2015 r. - przewidywany termin wejścia w życie zmiany ustawy o urzędach i izbach skarbowych.
8. Rozwój elektronicznych form kontaktu z podatnikami oraz uproszczenia w zakresie rejestracji i ewidencji podatników.
Obejmuje:
1. Utworzenie Portalu Podatkowego, który służyć będzie upowszechnieniu aktualnych i bieżących informacji podatkowych, dotyczących zmian w przepisach, obowiązujących wykładni przepisów i innych informacji o charakterze ogólnym oraz informacji dedykowanej konkretnemu podatnikowi. Portal składać się będzie z dwóch bloków: ogólnodostępnego (bez uwierzytelnienia) oraz zindywidualizowanego (po zalogowaniu się do Konta Podatnika). Za jego pośrednictwem dostępne będą następujące usługi:
• Udostępnianie informacji ułatwiających prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych.
• Dostęp do aktualnej informacji o rozliczeniach i prowadzonych sprawach podatkowych.
• Wstępnie wypełniane zeznania roczne (PIT 37).
2. Uproszczenia w zakresie rejestracji i ewidencji podatników:
• automatyczne nadawanie podmiotom wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego identyfikatora podatkowego NIP oraz numeru identyfikacyjnego REGON (na podstawie danych przekazanych z bazy danych KRS,
• ograniczenie liczby procedur obciążających podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą z 4 procedur (zgłoszenie do KRS, GUS, urzędu skarbowego (US) i ZUS) do 2 procedur (zgłoszenie do KRS i zgłoszenie danych uzupełniających do urzędu skarbowego),
• dla osób fizycznych rozpoczynających działalność gospodarczą (CEIDG) skrócono do jednego dnia czas nadawania identyfikatora podatkowego (NIP),
• zlikwidowano obowiązek ewidencyjny dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; zgłoszenia ewidencyjne zastąpiono informacjami z rejestru PESEL.
Termin: Kluczowe daty:
11 maja 2014 r. –wejście w życie ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw,
1 lipca 2014 r. – uruchomienie Portalu Podatkowego w zakresie obsługi podatków: od spadków i darowizn, czynności cywilno-prawnych oraz karty podatkowej,
1 października 2014 r. – automatyczne nadawanie podmiotom wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego identyfikatora podatkowego NIP,
31 marca 2015 r. – uruchomienie usługi wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR).
9. Informatyzacja gromadzenia i wymiany informacji podatkowych m.in. w celu uruchomienia usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych w PIT (pre-filed tax return w skrócie PFR).
Obejmuje wprowadzenie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dla płatników tego podatku oraz podmiotów niepełniących funkcji płatnika obowiązku przekazywania administracji podatkowej, wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informacji podatkowych. Z obowiązku tego zwolnieni jednak będą płatnicy, których obowiązek przekazania informacji lub rocznego obliczenia podatku za rok podatkowy istnieje w stosunku do nie więcej niż pięciu podatników, chyba że w ich imieniu i na ich rzecz obowiązek ten wykonuje biuro rachunkowe (w takim przypadku, ww. dokumenty podatkowe byłyby składane wyłącznie w formie elektronicznej). Dokumenty te będą mogli składać w formie papierowej, z tym że skrócony zostanie termin do ich składania z końca lutego na koniec stycznia roku następującego po roku podatkowym.
Wprowadzenie do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązku przekazywania administracji podatkowej deklaracji podatkowych wyłącznie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Termin: Zakłada się, że rozwiązanie to wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
10. Stworzenie rocznego raportu prezentującego zmiany w czasie „luki podatkowej”.
11. „List ostrzegawczy” jako nowy środek ograniczania oszustw w VAT.
W „liście ostrzegawczym” opisującym najbardziej charakterystyczne znamiona ww. oszustwa znalazłoby się pouczenie o konieczności dołożenia należytej staranności, jak również podjęcia przez podatników wszelkich możliwych środków ostrożności, przy doborze dostawcy, w celu uniknięcia posądzenia o zamierzone uczestniczenie w przestępstwie VAT. Treść listu powinna wskazywać, że nieprzestrzeganie ww. zaleceń może, zgodnie z linią orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości spowodować odpowiedzialność w postaci utraty praw do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towaru od nieuczciwego podatnika.
12. Zwalczanie „szarej strefy” w obrocie wyrobami tytoniowymi.
13. Ograniczenie „szarej strefy” na rynku paliw ciekłych.
14. Zwalczanie i zapobieganie oszustwom w obrocie złomem.
15. Zwalczanie i zapobieganie oszustwom podatkowym w obrocie wyrobami stalowymi.
16. Koordynacja działań wykrywczych i kontrolnych w zwalczaniu zorganizowanych oszustw w podatku VAT – grupy zadaniowe.
17. Zmiany w zakresie mechanizmu odwrotnego obciążenia, wprowadzenie instytucji odpowiedzialności solidarnej w obrocie niektórymi wyrobami stalowymi (nieobjętymi mechanizmem odwrotnego obciążenia), paliwami i złotem nieobrobionym wraz z wyłączeniem rozliczeń kwartalnych.
18. Opodatkowanie dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów.
Mechanizm zapobiegający zjawisku uchylania się od opodatkowania zostanie uregulowany poprzez nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy – Ordynacja podatkowa.
Termin: Zakłada się, że rozwiązanie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
19. Wprowadzenie przepisów określających sposób ustalania wartości przychodów i kosztów świadczeń w naturze.
Oznacza wprowadzenie do ustaw o podatkach dochodowych przepisów, które jednoznacznie stanowiłby, iż uregulowanie zobowiązania (w tym również z tytułu dywidendy oraz umorzenia udziałów) świadczeniem niepieniężnym skutkuje powstaniem przychodu. Projekt precyzuje wysokość oraz moment powstania przychodów i kosztów po stronie podatnika wykonującego – tytułem spłaty ciążącego na nim zobowiązania – świadczenie niepieniężne (rzeczowe) na rzecz kontrahenta, jak również określa zasady ustalania wartości otrzymanych przez drugą stronę transakcji składników majątku, jaką podmiot ten uwzględnić może w swoich kosztach uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia przedmiotu świadczenia.
Termin: Wejście w życie przepisów przewidziane zostało na dzień 1 stycznia 2015 r.
20. Wprowadzenie wyłączenia stosowania zwolnienia dywidend w przypadku podwójnego nieopodatkowania (dot. profit participation loans - PPL).
Chodzi o wprowadzenie do polskiego porządku prawnego przepisu wyłączającego, w sposób jednoznaczny, prawo do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w sytuacji, gdy świadczenie wypłacane z tytułu dywidendy i innych dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlega w państwie źródła w jakiejkolwiek formie zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. Przepis ten odnosi się m.in. do sytuacji, w których podstawą wypłaty świadczenia są pożyczki partycypacyjne (PPL).
Termin: Wejście w życie przepisów przewidziane zostało na dzień 1 stycznia 2015 r.
21. Wprowadzenie przepisów o zagranicznej spółce kontrolowanej (Controlled Foreign Corporation – CFC).
Oznacza wprowadzenie przepisów o zagranicznej spółce kontrolowanej do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przewiduje się nałożenie na polskich rezydentów obowiązku wykazania w odrębnym zeznaniu podatkowym dochodów z zagranicznych spółek kontrolowanych i opodatkowania ich 19% stawką podatku.
Przepisy te nie będą miały zastosowania do podatników kontrolujących zagraniczne spółki położone w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o ile zagraniczna spółka prowadzi tam rzeczywistą działalność gospodarczą. Przepisy przewidują dodatkowe wyłączenia m.in. w stosunku do dochodów zagranicznych spółek osiągających przychody w wysokości nieprzekraczającej 250 tys. euro.
Ponadto w celu przeciwdziałania podwójnemu ekonomicznemu opodatkowaniu tych samych dochodów przewidziano możliwość potrącania przez podatnika, podatku dochodowego zapłaconego przez zagraniczną spółkę kontrolowaną w części przypadającej na opodatkowany w Polsce dochód tej spółki, jak również pomniejszania podstawy opodatkowania o kwoty dywidend otrzymanych od zagranicznej spółki kontrolowanej oraz przychodów z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w zagranicznej spółce kontrolowanej.
Projektowana zmiana dotyczy podatników podatków dochodowych posiadających pakiet kontrolny udziałów w podmiotach zagranicznych zlokalizowanych w krajach o niskim lub zerowym poziomie opodatkowania. Są to głównie spółki o charakterze międzynarodowym pozostające w grupach kapitałowych, które dysponują dostatecznymi środkami kapitałowymi, aby tworzyć struktury kapitałowe ukierunkowane na unikanie opłacania podatków w Polsce.
Termin: Projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 18 marca 2014 r. Przepisy dotyczące kontrolowanych spółek zagranicznych wchodzą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.
22. Wprowadzenie przepisów uszczelniających system podatków dochodowych.
Ministerstwo przewiduje zmianę przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:
- ustalania wartości początkowej składników majątku, w które wyposażany jest zagraniczny zakład oraz sposobu ustalania wartości początkowej w spółce europejskiej i spółdzielni europejskiej – w przypadku przeniesienia jej siedziby na terytorium RP,
- doprecyzowania przepisów dotyczących opodatkowania przychodów stanowiących wartość niepodzielonych zysków przekształcanej spółki - w razie przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną (jednoznacznie wskazano, że zakresem przepisu objęte są uzyskane przez spółkę zyski, które nie zostały wypłacone jej wspólnikom, w tym te które zasiliły inne, niż kapitał zakładowy, kapitały (fundusze) spółki),
- niedostatecznej kapitalizacji (w tym zamianę dotychczasowego współczynnika zadłużenia do kapitału zakładowego (3:1) współczynnikiem zadłużenia do kapitałów własnych podatnika (1:1) pomniejszonych o pożyczkę podporządkowaną, rozciągnięcie ich stosowania na powiązania pośrednie, pomniejszenie wysokości „zadłużenia” branego pod uwagę przy stosowaniu tych przepisów o wartość udzielonych pożyczek, a także wprowadzenie nowej, alternatywnej w stosunku do istniejącej, metody zaliczania odsetek od pożyczek do kosztów uzyskania przychodów) – dotyczy wyłącznie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- wyłączeniu ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia – dotyczy wyłącznie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Termin: Projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 18 marca 2014 r. Wejście w życie przepisów przewidziane zostało na dzień 1 stycznia 2015 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia ze zwolnienia dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej, które wchodzą w życie (z zachowaniem praw nabytych) w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy.
23. Zastąpienie obecnego systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych systemem ryczałtowym.
Mechanizm określający zasady rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych zostanie uregulowany poprzez nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonaną ustawą o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (tzw. ustawa deregulacyjna).
Rozwiązanie znajdzie zastosowanie do osób fizycznych będących pracownikami, które użytkują samochody służbowe do celów prywatnych, jak również do przedsiębiorców, którzy umożliwili pracownikom korzystanie z samochodów służbowych do celów prywatnych.
Termin: Zakłada się, że rozwiązanie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
24. Jednorazowa płatność podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości, w przypadkach gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł (zamiast płatności w 4 lub 12 ratach).
Adresatami powyższej zmiany są:
- podmioty będące właścicielami, posiadaczami samoistnymi, użytkownikami wieczystymi gruntów, lasów, nieruchomości oraz obiektów budowlanych oraz posiadaczami tych przedmiotów opodatkowania stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,
- gminy jako beneficjenci wpływów z tytułu podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości.
Termin: Przewiduje się, ze proponowane zmiany wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
25. Niepobieranie podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości, gdy kwota podatku nie przekracza kosztów doręczenia przesyłki poleconej.
26. Elektroniczne przesyłanie przez notariuszy deklaracji podatkowych i innych dokumentów.
Zmiana zakłada wprowadzenie obowiązku składania przez notariuszy, jako płatników podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn, deklaracji wraz z informacją o kwocie podatku należnego poszczególnym gminom wyłącznie w wersji elektronicznej oraz umożliwienie przekazywania notariuszom informacji z aktów notarialnych w formie elektronicznej (zamiast odpisów aktów notarialnych w formie papierowej).
Termin: Przewiduje się, że proponowane zmiany wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
27. Doręczanie pism profesjonalnym pełnomocnikom wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Proponuje się wprowadzenie w Ordynacji podatkowej uregulowań obligujących organy podatkowe do doręczania wszystkich pism pełnomocnikom zawodowym drogą elektroniczną albo w siedzibie organu podatkowego.
Pełnomocnicy zawodowi będą obowiązani wskazywać w pełnomocnictwie oprócz „zwykłego” adresu do doręczeń także adres poczty elektronicznej i zmiany tego adresu.
Doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, na wskazany adres poczty elektronicznej będzie stosowane także w odniesieniu do pełnomocnika mającego miejsce zamieszkania za granicą, który nie wskazuje krajowego adresu do doręczeń.
Termin: Planuje się, że przedstawione uregulowania wejdą w życie od 2016 r.
28. Wyznaczanie jednego organu podatkowego w sprawach dotyczących podmiotów pozostających w zakresie właściwości miejscowej różnych organów.
Minister Finansów będzie mógł wyznaczyć naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego lub dyrektora izby celnej jako właściwego do kontroli podatkowej oraz postępowania podatkowego w sprawach dotyczących podmiotów pozostających w zakresie właściwości miejscowej różnych organów.
Termin: Założenia ustawy zostały przyjęte przez Radę Ministrów w marcu 2014 r. Planuje się, że przedstawione uregulowania wejdą w życie 3 miesiące od dnia ogłoszenia ustawy.
29. Ujednolicenie właściwości miejscowej w podatku od towarów i usług i w podatkach dochodowych.
Aktualnie, jeśli miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie pokrywa się z miejscem zamieszkania podatnika (adresem siedziby), to w zakresie VAT i PIT (CIT) podatnik rozlicza się w różnych urzędach skarbowych.
Zmiana zakłada wprowadzenie w Ordynacji podatkowej zmian legislacyjnych zmierzających do ustalenia właściwości miejscowej jednego urzędu skarbowego dla jednego podatnika bez względu na rodzaj podatku. Unifikacja obejmie PIT (z wyjątkiem karty podatkowej), CIT i VAT. Dla osób fizycznych (bez względu na to czy prowadzą działalność gospodarczą czy nie) urzędem właściwym miejscowo powinien być urząd właściwy według adresu miejsca zamieszkania, a dla pozostałych podmiotów według adresu siedziby.
Termin: Planuje się, że przedstawione uregulowania wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
30. Usprawnienie wszczęcia kontroli w stosunku do zakładu podmiotu zagranicznego.
Adresatem zmian są zakłady podatników niemających miejsca zamieszkania albo siedziby w Polsce, którzy prowadzą w Polsce działalność.
Ministerstwo finansów planuje wprowadzenie w Ordynacji podatkowej przepisu umożliwiającego, w przypadku, gdy kontrolowanym jest zakład podmiotu zagranicznego, okazanie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz legitymacji służbowej osobie kierującej, nadzorującej lub reprezentującej faktycznie prowadzoną na terytorium Polski działalność, a nie podatnikowi.
Termin: Planuje się, że przedstawione uregulowania wejdą w życie 3 miesiące od dnia ogłoszenia ustawy.
31. Zmiana terytorialnego zasięgu działania dyrektorów urzędów kontroli skarbowej.
Zmiana obejmie przyznanie dyrektorom Urzędów Kontroli Skarbowej w Lublinie, Kielcach, Łodzi, Olsztynie, Białymstoku i Bydgoszczy uprawnienia do sprawowania kontroli w powiatach wchodzących w skład województwa mazowieckiego.
32. Przyznanie organom kontroli skarbowej uprawnienia do wydawania decyzji o zabezpieczeniu zobowiązania podatkowego.
Zmiana dotyczy podatników, którzy ukrywają majątek w celu utrudnienia egzekucji administracyjnej.
Przyzna organom kontroli skarbowej uprawnienie do wydawania decyzji o zabezpieczeniu zobowiązań podatkowych na majątku podatnika w toku postępowania kontrolnego.
Wyeliminuje przy tym dwukrotne przeprowadzanie tych samych czynności, raz przez organ kontroli skarbowej przed wystąpieniem z wnioskiem o zabezpieczenie do naczelnika urzędu skarbowego, a drugi raz przez naczelnika urzędu skarbowego przed wydaniem decyzji o zabezpieczeniu.
Termin: Założenia ustawy przyjęte przez Radę Ministrów w marcu 2014 r.
33. Zróżnicowanie stawek odsetek za zwłokę.
Zakłada zmniejszenie w ustawie - Ordynacja podatkowa wysokości obniżonej stawki odsetek za zwłokę, do wysokości 50% stawki podstawowej (dziś jest to 75% stawki podstawowej), dla podatników przejawiających inicjatywę w skorygowaniu nieprawidłowości w pierwotnej deklaracji i bezzwłocznym uregulowaniu zaległości podatkowej, przy jednoczesnym wprowadzeniu sześciomiesięcznego ograniczenia czasowego możliwości składania korekty deklaracji uprawniającej do obniżonej stawki odsetek.
Wprowadzenie do ustawy – Ordynacja podatkowa podwyższonej stawki odsetek za zwłokę (w wysokości dwukrotności stawki podstawowej), stosowanej w podatkach od towarów i usług oraz akcyzowym, wobec podatników, którzy bądź nie wywiązują się z obowiązku składania deklaracji, bądź zaniżają wysokość deklarowanego zobowiązania (zawyżają wysokość nadpłaty/zwrotu podatku) o ponad 25% kwoty należnej.
Wprowadzenie do ustawy – Prawo celne odesłania, które pozwoli na odpowiednie stosowanie podwyższonej stawki odsetek, na zasadach określonych w Ordynacji podatkowej, do długu celnego.
Termin: Wejście w życie zmian w zakresie zróżnicowania odsetek w 2015 r.
34. Wprowadzenie kary porządkowej za odmowę okazania dowodów w toku postępowania podatkowego.
Oznacza wprowadzenie w Ordynacji podatkowej możliwości ukarania karą porządkową wzywanej strony lub jej pełnomocnika za bezzasadną odmowę okazania lub bezzasadne nieprzedstawienie w wyznaczonym terminie dowodów, których obowiązek posiadania wynika z przepisów prawa, w tym ksiąg rachunkowych, dowodów księgowych będących podstawą zapisów w tych księgach. Kara porządkowa będzie obejmować także osoby, którym podatnik zlecił prowadzenie lub przechowywanie ksiąg rachunkowych lub dokumentów będących podstawą zapisów w tych księgach (biura rachunkowe), jeśli osoby te bezzasadnie odmówią okazania lub nie przedstawią w wyznaczonym terminie ksiąg rachunkowych lub dokumentów będących podstawą zapisów w tych księgach.
Termin: Planuje się, że przedstawione uregulowania wejdą w życie 3 miesiące od dnia ogłoszenia ustawy.
35. Wprowadzenie kary porządkowej w ramach czynności sprawdzających.
Wprowadzenie w Ordynacji podatkowej możliwości nakładania kary porządkowej w przypadku bezzasadnego niezgłaszania się podatników lub płatników na wezwania organów podatkowych lub bezzasadnego nieprzedstawienia dokumentów w celu przeprowadzenia czynności sprawdzających. Wprowadzenie możliwości nakładania kary porządkowej również na kontrahenta podatnika w przypadku bezzasadnego nieprzedstawienia dokumentów.
Termin: Planuje się, że przedstawione uregulowania wejdą w życie 3 miesiące od dnia ogłoszenia ustawy.
36. Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (General Anti-Avoidance Rule).
Adresatem mają być podmioty prowadzące działalność gospodarczą oraz uczestniczące w prowadzeniu działalności gospodarczej i czerpiące z niej zyski (posiadanie udziałów, akcji, zarządzenie). W praktyce klauzula dotyczyć będzie podmiotów prowadzących działalność w ujęciu transgranicznym. Klauzula ma dotyczyć wszystkich podatków.
Zmiana zakłada:
1. Wprowadzenie w Ordynacji podatkowej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
Klauzula pozwoli na zwalczanie sztucznych konstrukcji prawnych, zwykle zawierających elementy zagraniczne, wykorzystywanych zazwyczaj przez wielkie korporacje do unikania zapłaty podatku. Zastosowanie klauzuli będzie uprawniać organ podatkowy do dokonania wymiaru podatku, bazując na zdarzeniu gospodarczym i adekwatnych do jego osiągnięcia typowych konstrukcjach prawnych, a także do pominięcia tych konstrukcji prawnych, które są sztuczne, nieadekwatne lub zbędne do realizacji zdarzenia i uzyskania zamierzonego efektu gospodarczego (reklasyfikacja).
2. Stosowanie klauzuli będzie powiązane z licznymi rozwiązaniami zabezpieczającymi: opinie zabezpieczające na wniosek podatnika, niezależny od administracji ekspercki panel opiniujący zasadność stosowania klauzuli w konkretnych sprawach - Rada ds. Unikania Opodatkowania, niewykonalność spornych decyzji, wyłączna właściwość Ministra Finansów w sprawach stosowania klauzuli.
Termin: Wejście w życie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w połowie 2015 r.
(6-miesięczne vacatio legis).
37. Zmiany umów o unikaniu podwójnego opodatkowania ze: Słowacją, Cyprem, Luksemburgiem, Singapurem, Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi oraz zawarcie umów o wymianie informacji z 23 jurysdykcjami stosującymi szkodliwe praktyki podatkowe.
Termin:
Postanowienia zmieniające umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania:
- z Cyprem - obowiązują od 1 stycznia 2013 r.,
- z Luksemburgiem - obowiązują od 1 września 2013 r. w odniesieniu do podatków pobieranych u źródła i od 1 stycznia 2014 r. w odniesieniu do pozostałych podatków,
- z Singapurem - będą obowiązywały od 1 stycznia 2015 r.,
- ze Słowacją oraz z ZEA - oczekują na ratyfikację po stronie partnera traktatowego.
Nowe umowy o wymianie informacji podatkowych:
- weszły w życie: Andora, Gibraltar, Guernsey, Jersey, San Marino, Wyspa Man;
- podpisane: Belize, Bermudy, Brytyjskie Wyspy Dziewicze, Grenada, Kajmany, Liberia, Wspólnota Bahamów, Wspólnota Dominiki;
- trwają negocjacje: Hongkong, Bahrajn, Turks & Caicos, Montserrat, Antiqua i Barbuda, Monaco, Liechtenstein, Seszele, Barbados.
38. Loteria paragonowa.
Loteria adresowana jest do konsumentów, celem jej organizacji jest podniesienie poziomu świadomości społeczeństwa o korzyściach płynących z posiadania paragonu zarówno w sferze praw konsumenckich, jak i w sferze tworzenia warunków uczciwej konkurencji.
Pośrednio celem edukacyjnym jest uzyskanie zrozumienia, akceptacji i poparcia dla prowadzonych działań kontrolnych i braku akceptacji społecznej dla podatników działających w szarej strefie, nie ewidencjonujących obrotów.
Loteria planowana jest na 2015 r.
39. Zwiększanie stopnia dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych poprzez publiczne działania informacyjno-edukacyjne mające na celu przybliżenie wiedzy z zakresu prawa podatkowego.
40. Wprowadzenie w procesie edukacji szkolnej elementów promujących postawy obywatelskie w płaceniu podatków, a w szkołach ponadpodstawowych bloku tematycznego z zakresu podatków w ramach wiedzy o społeczeństwie.
Wprowadzenie do podstawy programowej w ramach przedmiotu wiedza o społeczeństwie bloku tematycznego z zakresu podatków.
41. Poprawa efektywności zwalczania oszustw podatkowych – powołanie stałego zespołu przy Ministrze Finansów.
42. Poprawa jakości obsługi podatników oraz efektywności działania służb podatkowych – powołanie stałego zespołu przy Ministrze Finansów.
43. Poprawa efektywności kontroli podmiotów powiązanych – powołanie stałego zespołu przy Ministrze Finansów.
źródło: www.mf.gov.pl
Zobacz pozostałe wpisy