Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
Dnia 13 października 2019 r. wszedł w życie Rozdział 6 pn. Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych oraz przepisy art. 194 i 195 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1115 z późn. zm.).
Utworzony został ty m samym Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych, do którego spółki prawa handlowego mają obowiązek zgłosić m.in. swoich beneficjentów rzeczywistych w rozumieniu ww. ustawy. Obowiązkowi temu podlegają wszystkie wskazane w art. 58 tej ustawy spółki prawa handlowego, a więc do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji są obowiązane:
1) spółki jawne;
2) spółki komandytowe;
3) spółki komandytowo-akcyjne;
4) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
5) spółki akcyjne, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 623).
Informacje podlegające zgłoszeniu do Rejestru obejmują dane identyfikacyjne spółki (nazwę, formę organizacyjną, siedzibę, numer KRS, NIP) oraz dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego i członka organu lub wspólnika uprawnionego do reprezentowania spółki (imię i nazwisko, obywatelstwo, państwo zamieszkania, numer PESEL albo datę urodzenia - w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL, informację o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu).
Przepis art. 195 ww. ustawy przewiduje 6 miesięczny termin do zgłoszenia danych dla spółek prawa handlowego wpisanych do rejestru przedsiębiorców przed wejściem w życie nowych przepisów wprowadzających Centralny Rejestr. Z kolei 7-dniowy termin na zgłoszenie mają nowo utworzone spółki. 7-dniowy obowiązuje także w przypadku zaistnienia zmiany danych podlegających przekazaniu.
Rejestr będzie służył m.in. jako narzędzie do walki z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Poza tym jednak ma pomóc w przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania, ochronie bezpieczeństwa uczestników obrotu gospodarczego, poprzez zapewnienie im dostępu do informacji o potencjalnych kontrahentach, czy też zwiększeniu kontroli informacji przez społeczeństwo. Udostępnianie informacji o beneficjentach rzeczywistych uczestnikom obrotu gospodarczego ma także służyć ochronie zasad wolności działalności gospodarczej oraz prawa własności.
Źródło: www.sejm.gov.pl; stan na dzień: 15 października 2019r.
Zobacz pozostałe wpisy