Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> aktualności

Aktualności

rss

VAT i akcyza Prawo gospodarcze Postępowanie podatkowe Inne Podatki - zagadnienia ogólne Podatki obrotowe Podatki majątkowe Podatki i opłaty lokalne Podatki dochodowe i przychodowe Finanse publiczne
Kategoria: Podatki - zagadnienia ogólne 2016-04-21

Nowy wzór pełnomocnictwa ogólnego

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu zgłaszania pełnomocnictw ogólnych za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz ich przekazywania do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych. Obecnie projekt został przekazany do Konsultacji Społecznych.

Minister Finansów określa w rozporządzeniu, że pełnomocnictwo ogólne będzie można zgłosić do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej za pomocą portalu podatkowego. Autoryzacja zgłoszenia będzie następować poprzez złożenie podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP albo podpisu elektronicznego użytkownika na portalu podatkowym.

Zgodnie z nowymi przepisami Ordynacji podatkowej, pełnomocnictwo – w tym ogólne - oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu mocodawca, może zgłosić wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego według wzoru określonego w rozporządzeniu ministra finansów.

Jednak w przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających złożenie pełnomocnictwa ogólnego, jego zmianę, odwołanie lub wypowiedzenie, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwo składa się w formie pisemnej, ale także według określonego wzoru.

Określenie przez Ministra nowych wzorów pełnomocnictwa ogólnego i zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa ma przede wszystkim na celu uproszczenie kontaktów podatników, płatników i inkasentów z administracją podatkową.

Rozporządzenie ma wejść w życie 1 lipca 2016 r.

 

Źródło: legislacja.rcl.gov.pl; stan na 18 kwietnia 2016 r.

Jagoda Kondratowska

Tagi: Ministerstwo Finansów pełnomocnictwo ogólne ordynacja podatkowa Minister Finansów ustanowienie pełnomocnika działania ministerstwa finansów


Zobacz pozostałe wpisy