Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> aktualności

Aktualności

rss

VAT i akcyza Prawo gospodarcze Postępowanie podatkowe Inne Podatki - zagadnienia ogólne Podatki obrotowe Podatki majątkowe Podatki i opłaty lokalne Podatki dochodowe i przychodowe Finanse publiczne
Kategoria: Postępowanie podatkowe 2014-05-02

Fiskus ma obowiązek zwrócić pieniądze

„Uchylenie postanowienia o nadaniu decyzji nieostatecznej rygoru natychmiastowej wykonalności i w konsekwencji umorzenie  (…) postępowania egzekucyjnego, powoduje unicestwienie materialnoprawnych skutków zastosowania środka egzekucyjnego, powoduje unicestwienie materialnoprawnych skutków zastosowania środka egzekucyjnego, w postaci przerwania biegu terminu przedawnienia na podstawie art. 70 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa” – uchwała NSA z dnia 28 kwietnia 2014 r., sygn. I FPS 8/13.

Powyższe oznacza, że jeśli sąd stwierdzi, że nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji nastąpiło z naruszeniem prawa, to muszą zostać wyeliminowane negatywne skutki wszczętej wobec podatnika egzekucji.

Podatnik otrzymujący decyzję z rzędu skarbowego czy urzędu kontroli skarbowej nakazującą zapłatę zaległego podatku, ma zagwarantowane prawo do wniesienia odwołania do izby skarbowej. Do tego czasu organy podatkowe nie mogą przystąpić do egzekucji. Decyzja staje się ostateczna, gdy dyrektor izby skarbowej utrzyma w mocy decyzję organów I instancji i dopiero wówczas możliwa staje się egzekucja z majątku podatnika.

Rygor natychmiastowej wykonalności nadawany jest decyzji podatkowej w drodze postanowienia i skutkuje przerwaniem pięcioletniego terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Dla podatnika oznacza to żądanie natychmiastowej zapłaty podatku, a w sytuacji gdyby tego podatku nie uiścił – uprawnienie urzędu skarbowego do natychmiastowej egzekucji należności, najczęściej w drodze zajęcia kont bankowych podatnika.

Organy korzystają z tego uprawnienia, gdy do końca przedawnienia pozostało mniej niż 3 miesiące, ponieważ gdyby czekały na odwołanie podatnika, to okazałoby się, że ten otrzymałby decyzję izby skarbowej już po przedawnieniu.

W skargach do sądu podatnicy często zarzucają fiskusowi, że nie realizuje obu przesłanek wynikających z Ordynacji podatkowej koniecznych dla zastosowania rygoru natychmiastowej wykonalności. Mowa tutaj o uzależnieniu przez ustawodawcę możliwości nadania rygoru od zbliżającego się terminu przedawnienia oraz uprawdopodobnienia, że podatnik nie zapłaci podatku, gdy przykładowo wyzbywa się znacznego majątku. Ta druga przesłanka jest często pomijana przez organy podatkowe.

NSA uznał, że gdy sąd uwzględnia taką skargę, oznacza to, że realizowana wskutek nadania rygoru egzekucja była nielegalna, a ponadto nie mógł zostać przerwany termin przedawnienia. Gdyby uchylenie postanowienia o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności nie wywoływało skutków prawnych, to kontrola sądowa takiego aktu byłaby iluzoryczna, co byłoby niezgodne z konstytucyjną zasadą praworządności.

W takiej sytuacji przywrócony zostaje stan sprzed wszczęcia egzekucji, a wyegzekwowane przez organy podatkowe kwoty stały się nienależne i muszą zostać podatnikowi zwrócone.

 

Tagi: rygor natychmiastowej wykonalności egzekucja podatkowa decyzja podatkowa naruszenie prawa przez organy podatkowe


Zobacz pozostałe wpisy