Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Krajowa Administracja Skarbowa
Dnia 5 września 2016 r. skierowano do I czytania projekty dwóch ustaw: ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy – Przepisy wprowadzające o Krajowej Administracji Skarbowej. Nowe regulacje przewidują utworzenie jednolitej Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KAS), która ma stanowić wyspecjalizowaną administrację rządową, w miejsce obecnie funkcjonujących: administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej. Krajowa Administracja Skarbowa będzie podporządkowana Ministrowi Finansów.
Do zadań KAS będzie należeć m.in.:
- realizacja dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych,
- ochrona interesów Skarbu Państwa,
- ochrona obszaru celnego Unii Europejskiej,
- zapewnienie obsługi i wsparcia podatnika, płatnika i przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych i celnych,
- realizacja polityki celnej wynikającej z członkostwa w UE,
- wykonywanie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych,
- przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych oraz ściganie ich sprawców,
- współdziałanie przy realizacji Wspólnej Polityki Rolnej,
- współpraca z właściwymi organami innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi i instytucjami międzynarodowymi,
- wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach.
Organami KAS - w ramach struktury nowo powstającej administracji skarbowej – mają być: Minister Finansów, Szef Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, dyrektor izby administracji skarbowej, naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celno-skarbowego.
Od momentu przedstawienia projektu w czerwcu br. ustawa budzi wiele kontrowersji. Zdaniem projektodawcy, przewidywane zmiany mają poprawić niekorzystną sytuację podatników, którzy w obowiązującym stanie prawnym podlegają różnym reżimom kontrolnym. Zdaniem przeciwników spajania wszystkich organów w ramach jednej administracji – głównie funkcjonariuszy celnych – ustawa przewiduje likwidację służby celnej bez gwarancji dalszego zatrudnienia pełniącym w niej służbę funkcjonariuszom.
Obecnie – jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej - rozproszenie i powielanie niektórych zadań związanych z procesem poboru należności podatkowych i celnych w ramach poszczególnych służb powoduje, iż nie jest możliwe ich realizowanie w sposób spójny i jednolity, a co za tym idzie wywiera to negatywny wpływ na stopień ściągalności należnych zobowiązań podatkowych.
Ustawa oczekuje na dalsze prace w sejmie. Według pierwotnych założeń ma ona wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
Jagoda Kondratowska
Źródło: www.sejm.gov.pl; stan na dzień 8 września 2016 r.
Zobacz pozostałe wpisy