Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> aktualności

Aktualności

rss

VAT i akcyza Prawo gospodarcze Postępowanie podatkowe Inne Podatki - zagadnienia ogólne Podatki obrotowe Podatki majątkowe Podatki i opłaty lokalne Podatki dochodowe i przychodowe Finanse publiczne
Kategoria: Postępowanie podatkowe 2017-05-30

Nowe zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych

Z dniem 1 czerwca 2017 r. zmieni się sposób zaskarżania interpretacji indywidualnych - skrócona zostanie droga odwoławcza, a tym samym czas oczekiwania na weryfikację interpretacji przez sąd. Podatnik, który nie zgadza się z treścią wydanej interpretacją, będzie mógł od razu wnieść skargę do sądu administracyjnego.

1 czerwca br. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego(ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw; Dz. U. poz. 935) wprowadzająca zmiany dotyczące m.in. zaskarżania interpretacji indywidualnych. Zgodnie z obecna regulacją od wydanej interpretacji nie przysługuje odwołanie lub zażalenie, a jedynie niedewolutywny środek zaskarżenia, jakim jest wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez organ, który dokonał danej czynności – w tym wypadku wydał interpretację. Skorzystanie z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stanowi przy tym warunek konieczny wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Jak wskazano w uzasadnieniu do nowelizacji ustawy - zgodnie z art. 52 § 1 i § 2 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w obecnym brzmieniu skorzystanie z uprawnienia do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stanowi wymóg formalny, który musi zostać spełniony przed wniesieniem skargi do sądu administracyjnego. Niewypełnienie przez stronę skarżącą warunku określonego w art. 52 § 1 p.p.s.a. skutkuje odrzuceniem skargi jako niedopuszczalnej. Ogranicza to istotnie "swobodę" strony w korzystaniu z instytucji wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Taka regulacja może budzić wątpliwości, bowiem w tych przypadkach już w pierwszej instancji sprawa jest rozstrzygana przez organ znajdujący się u szczytu hierarchicznej struktury organów administracji. W związku z tym uchwalono zmianę art. 52 § 2 p.p.s.a., poprzez wprowadzenie zasady fakultatywności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.

W związku z powyższym, strona będzie miała możliwość skorzystania ze swego prawa do dwukrotnego merytorycznego rozpoznania jej sprawy przez ten sam organ, jednak jednocześnie skorzystanie z tego uprawnienia nie będzie stanowiło przesłanki do złożenia skargi do sądu administracyjnego. Organ, który wydał zaskarżoną decyzję, będzie miał z kolei możliwość uwzględnienia skargi wnoszonej za jego pośrednictwem.

Zgodnie z przepisami przejściowymi do postępowańprzed sądami administracyjnymi, które rozpoczęły się i nie zostały zakończone przed 1 czerwca 2017 r., znajdują zastosowanieprzepisy ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w brzmieniu obowiązującym do 31 maja 2017 r. Nowe przepisy dotyczące wnoszenia skarg mają zastosowanie do interpretacji wydanych po 31 maja 2017 r.

 

Jagoda Kondratowska

Źródło: www.sejm.gov.pl; stan na dzień: 29 maja 2017 r.

Tagi: postępowanie przed sądami administracyjnymi Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Minister Finansów wezwanie do usunięcia naruszenia prawa interpretacja ogólna interpretacja podatkowa WSA interpretacja indywidualna zaskarżenie skarga Ministerstwo Finansów


Zobacz pozostałe wpisy