Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Nowe zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych
Z dniem 1 czerwca 2017 r. zmieni się sposób zaskarżania interpretacji indywidualnych - skrócona zostanie droga odwoławcza, a tym samym czas oczekiwania na weryfikację interpretacji przez sąd. Podatnik, który nie zgadza się z treścią wydanej interpretacją, będzie mógł od razu wnieść skargę do sądu administracyjnego.
1 czerwca br. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego(ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw; Dz. U. poz. 935) wprowadzająca zmiany dotyczące m.in. zaskarżania interpretacji indywidualnych. Zgodnie z obecna regulacją od wydanej interpretacji nie przysługuje odwołanie lub zażalenie, a jedynie niedewolutywny środek zaskarżenia, jakim jest wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez organ, który dokonał danej czynności – w tym wypadku wydał interpretację. Skorzystanie z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stanowi przy tym warunek konieczny wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
Jak wskazano w uzasadnieniu do nowelizacji ustawy - zgodnie z art. 52 § 1 i § 2 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w obecnym brzmieniu skorzystanie z uprawnienia do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stanowi wymóg formalny, który musi zostać spełniony przed wniesieniem skargi do sądu administracyjnego. Niewypełnienie przez stronę skarżącą warunku określonego w art. 52 § 1 p.p.s.a. skutkuje odrzuceniem skargi jako niedopuszczalnej. Ogranicza to istotnie "swobodę" strony w korzystaniu z instytucji wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Taka regulacja może budzić wątpliwości, bowiem w tych przypadkach już w pierwszej instancji sprawa jest rozstrzygana przez organ znajdujący się u szczytu hierarchicznej struktury organów administracji. W związku z tym uchwalono zmianę art. 52 § 2 p.p.s.a., poprzez wprowadzenie zasady fakultatywności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
W związku z powyższym, strona będzie miała możliwość skorzystania ze swego prawa do dwukrotnego merytorycznego rozpoznania jej sprawy przez ten sam organ, jednak jednocześnie skorzystanie z tego uprawnienia nie będzie stanowiło przesłanki do złożenia skargi do sądu administracyjnego. Organ, który wydał zaskarżoną decyzję, będzie miał z kolei możliwość uwzględnienia skargi wnoszonej za jego pośrednictwem.
Zgodnie z przepisami przejściowymi do postępowańprzed sądami administracyjnymi, które rozpoczęły się i nie zostały zakończone przed 1 czerwca 2017 r., znajdują zastosowanieprzepisy ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w brzmieniu obowiązującym do 31 maja 2017 r. Nowe przepisy dotyczące wnoszenia skarg mają zastosowanie do interpretacji wydanych po 31 maja 2017 r.
Jagoda Kondratowska
Źródło: www.sejm.gov.pl; stan na dzień: 29 maja 2017 r.
Zobacz pozostałe wpisy