Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Uchylenie kontroli sądowej w sprawach zabezpieczenia zobowiązań podatkowych
TEZA
UCHWAŁY NSA Z DNIA 24 PAŹDZIERNIKA 2011
(ONSAiWSA z 2012 r. nr 1 poz. 2)
!!!
Wygaśnięcie decyzji o zabezpieczeniu na podstawie art. 33a § 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) powoduje bezprzedmiotowość postępowania odwoławczego dotyczącego tej decyzji i konieczność zastosowania art. 233 § 1 pkt 3 tej ustawy.
!!!
Z uchwały wynika, że po doręczeniu decyzji wymiarowej postępowanie odwoławcze od wydanej uprzednio decyzji o zabezpieczeniu staje się bezprzedmiotowe.
Teza taka czyni z prawa do odwołania instytucję fasadową. Powoduje iluzję ochrony praw podatnika wynikających z art. 220 o.p.
Przecież zabezpieczenie i wymiar to dwa odrębne przedmioty orzekania, postępowania w tych sprawach mają odmienne cele i różne przesłanki wszczęcia oraz prowadzenia. Dlaczego wydanie decyzji w sprawie wymiaru ma powodować bezprzedmiotowość postępowania odwoławczego w sprawie zabezpieczenia ? To, że decyzja o zabezpieczeniu wygasa z chwila doręczenia decyzji wymiarowej nie oznacza przecież, że decyzji o zabezpieczeniu w ogóle nie było i że nie wywołała ona skutków prawnych. Na podstawie decyzji o zabezpieczeniu dokonuje się przecież czynności zabezpieczających, które w wielu wypadkach na skutek przekształcenia zajęcia zabezpieczającego w zajęcie egzekucyjne prowadzą wprost do przerwania terminu przedawnienia, nie mówiąc już o tym, że samo zabezpieczenie zawiesza bieg przedawnienia.
Konsekwencją tej uchwały jest więc pozbawienie podatnika (z chwilą doręczenia decyzji wymiarowej) jakiejkolwiek możliwości kontroli legalności przesłanek wydania decyzji w sprawie zabezpieczenia, bo organ odwoławczy umarza wtedy postępowanie odwoławcze od decyzji w sprawie zabezpieczenia. Jest to pozbawienie konstytucyjnego prawa do obrony i prawa do odwołania.
Tego rodzaju orzecznictwo roztacza parasol ochronny nad wszystkimi nielegalnymi zabezpieczeniami dokonanymi przez organy podatkowe. Czyni ochronę sądową w sprawach podatkowych iluzoryczną. Pozbawia bowiem ochrony prawnej w sferze najbardziej narażonej na nadużycie władzy opartej na swobodnym uznaniu administracyjnym. Pamiętajmy bowiem, że kryterium zabezpieczenia jest wprawdzie uzasadniona ale przecież subiektywnie obawa organu podatkowego, że zobowiązanie nie zostanie wykonane, a w szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań o charakterze publicznoprawnym lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku. Rozstrzygnięcie oparte jest na kryteriach ocennych, katalog jest otwarty a nawet i wskazane przesłanki nierzadko w praktyce są naruszane.
Doręczenie decyzji wymiarowej niczego nie przesądza. Nadal otwartą sprawą jest często i to, czy istniał jakikolwiek obowiązek podatkowy.
Wiemy z praktyki, że po wszczęciu postępowania podatkowego wydanie decyzji podatkowej jest regułą. To prawie 100% przypadków postępowania podatkowego. W pozostałym zakresie problem nie istnieje, bo to przypadki gdy podatnicy nie odwołują się.
Osiągnięciem, które przyszło wraz z powstaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego było to, że administracja została poddana kontroli sądowej w zakresie opodatkowania. Cytowane orzeczenie sądu, wyłącza tą ochronę w stosunku do prawie 100% przypadków w których dochodzi do zabezpieczenia zobowiązań, a zabezpieczenie zobowiązań stało się współcześnie w praktyce zjawiskiem powszechnym. Uchwała staje się zatem, wbrew normie art. 1 ustawy z 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych i art. 3 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, ochroną dla administracji a nie dla podatnika. Ze względu bowiem na brak merytorycznej kontroli sądowej administracja może postępować dowolnie i nie ponosi odpowiedzialności za wadliwe zabezpieczenie. Oznacza to powrót do sytuacji sprzed 1980 roku, gdy w zakresie zabezpieczenia nie istniała kontrola sądowa spraw podatkowych.
Zobacz pozostałe wpisy