Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Podatek VAT jednak nie dla komorników?
W dniu 6 lipca 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił 11 interpretacji indywidualnych Ministra Finansów uznających, że czynności wykonywane przez komorników sądowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Od dnia 1 października 2015 r. komornicy obowiązani są płacić podatek VAT. Minister Finansów w czerwcu 2015 r. zmienił dotychczasową korzystną interpretację ogólną przepisów ustawy o VAT i uznał, że komornicy mieszczą się w zakresie podmiotowym podatku VAT. Resort uznał bowiem, że wykonując czynności egzekucyjne komornicy prowadzą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, a jednocześnie występują w charakterze podatników, którym nie przysługuje przymiot organu władzy publicznej.
Od tego czasu Minister Finansów wydał szereg interpretacji w sprawach indywidualnych, powołując się na wydaną wcześniej interpretację ogólną i uznając, że komornicy są podatnikami VAT, mimo iż są oni funkcjonariuszami publicznymi, w związku z czym nie można uznać, że prowadzą działalność gospodarczą w zakresie przyznanej ustawowo swobody wykonywania działalności gospodarczej. Komornik sądowy, wykonując władztwo publiczne wynikające z funkcji organu egzekucyjnego powinien być bowiem uznany za organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań, a co za tym idzie powinien zostać objęty ustawowym wyłączeniem z zakresu podmiotowego ustawy o podatku od towarów i usług.
W ustnych motywach uzasadnienia wyroków uchylających zaskarżone interpretacje indywidualne Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uznał za uzasadnione twierdzenia stron skarżących i potwierdził, że komornik nie wykonuje działalności w formie samodzielnej działalności gospodarczej realizowanej w ramach wolnego zawodu. Jednocześnie sąd przyjął, iż wobec Komornika ma zastosowanie wyłączenie z podatku obejmujące czynności wykonywane przez organy władzy publicznej (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Podlega on bowiem ścisłemu nadzorowi – nie tylko organizacyjnemu, ale i merytorycznemu – sprawowanemu przez właściwego prezesa sądu rejonowego.
W konsekwencji, z uwagi na fakt, iż o tym czy określony podmiot ma status podatnika VAT winna decydować jego pozycja prawna wyznaczona w prawodawstwie krajowym, a nie sama nazwa pełnionej przez ową osobę funkcji, sąd uznał jednocześnie, że powoływane przez Ministra Finansów orzeczenia TSUE, które zapadły na gruncie odmiennych od polskich rozwiązań prawnych obowiązujących w Holandii i Słowacji nie mogą stanowić wystarczającej podstawy do objęcia polskich komorników podatkiem VAT. Wyroki nie są prawomocne (sygn. akt: I SA/Łd 338/16; I SA/Łd 342/16; I SA/Łd 349/16; I SA/Łd 353/16; I SA/Łd 354/16, I SA/Łd 355/16, I SA/Łd 362/16; I SA/Łd 363/16; I SA/Łd364/16; I SA/Łd 367/16; I SA/Łd 408/16).
Jagoda Kondratowska
Zobacz pozostałe wpisy