Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Zwolnienia z VAT dla zbiórek publicznych
Z dniem 18 lipca 2014 r. w życie weszły nowe regulacje dotyczące zwolnień od podatku od towarów i usług niektórych czynności związanych ze sferą dobroczynności. Zmiany wynikają z konieczności dostosowania obecnych regulacji do znowelizowanych przepisów w zakresie zbiórek publicznych.
Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 15 lipca 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. poz. 944) skorygowano i uaktualniono używaną w rozporządzeniu w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień nomenklaturę w odniesieniu do zwolnień dla niektórych czynności związanych z dobroczynnością oraz uwzględniono nowe zasady przeprowadzania zbiórek publicznych.
Nowa definicja zbiórek publicznych
Do słowniczka terminów rozporządzenia w sprawie zwolnień wprowadzono definicję pojęcia „cele pożytku publicznego” w analogicznym brzmieniu do definicji zawartej w ustawie z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Usunięte ponadto zostały odniesienia do zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie o zbiórkach publicznych, w przepisach ustanawiających zwolnienia dla dostaw towarów dokonywanych przez organizacje pożytku publicznego i czynności związanych ze zbieraniem środków pieniężnych na potrzeby działalności pożytku publicznego realizowanych przez OPP za pośrednictwem SMS charytatywnych.
Zgodnie z przywołaną definicją, zbiórką publiczną będzie wszelkie zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscu publicznym na określony, zgodny z prawem cel pozostający w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz na cele religijne.
Zbiórką publiczną, w rozumieniu znowelizowanych przepisów, nie będzie zatem przekazywanie pieniędzy za pośrednictwem SMS-ów czy poprzez wpłaty na konto bankowe, w tym również za pośrednictwem Internetu. Łatwo w tych przypadkach można bowiem udokumentować, jaka kwota wpłynęła na ogłoszony przez organizatora cel, a zbierający pieniądze w ten sposób nie muszą zatem dokonywać zgłoszenia, ani sporządzać sprawozdania przewidzianego ustawą.
Niezmienny pozostaje natomiast katalog wyłączeń. Zbiórką publiczną nie będzie nadal zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze:
1) na cele religijne, na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, naukową, oświatową i wychowawczą oraz na utrzymanie duchownych i członków zakonów, jeżeli odbywa się w obrębie terenów kościelnych, kaplic oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony,
2) w drodze loterii pieniężnych i fantowych,
3) wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzających zbiórkę,
4) wśród młodzieży szkolnej na terenach szkolnych, odbywające się na podstawie pozwolenia władz szkolnych,
5) w ramach zbiórek koleżeńskich odbywających się w lokalach urzędów publicznych na podstawie pozwolenia kierownika urzędu lub w innych zakładach pracy.
Organizatorzy takich zbiórek nie mają zatem obowiązku dokonywać ich zgłoszenia do Ministerstwa ani sporządzać z nich formalnego sprawozdania.
Ponadto przepisy doprecyzowują niektóre warunki stosowania przedmiotowych zwolnień. W przypadku uzależnienia stosowania zwolnienia z VAT dla czynności dostawy towarów nabytych w drodze darowizny lub za zebrane środki pieniężne od przeznaczenia w całości uzyskanych środków na realizację celów pożytku publicznego wprowadzone zostają czasowe ramy (3 lata) dla odpowiedniego wykorzystywania przez organizacje pożytku publicznego uzyskiwanych środków, co umożliwi kontrolowanie spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia.
Zobacz pozostałe wpisy