Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Nota - Ogólne interpretacje prawa podatkowego
komentarze | przepisy | orzecznictwo | interpretacje | literatura |
Ogólne interpretacje prawa podatkowego
W Ordynacji podatkowej uregulowane zostały dwa rodzaje interpretacji podatkowych: interpretacje ogólne oraz interpretacje indywidualne. Interpretacje należące do obu kategorii wydawane są przez Ministra Finansów. Interpretacje indywidualne wiążą się z uprawnieniem podatnika (płatnika, inkasenta) do żądania od Ministra Finansów udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach.
Interpretacje ogólne, jak wynika z ich nazwy, nie odnoszą się do konkretnych stanów faktycznych, nie dotyczą zatem sytuacji faktycznej lub prawnej konkretnego podatnika, ale mają charakter abstrakcyjny i ogólny, tj. dotyczą określonych typów sytuacji faktycznych lub prawnych. Stanowią instrument zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe.
Interpretacje ogólne wydawane są z urzędu. Wniosek podatnika o wydanie interpretacji ogólnej nie stanowi żądania, którego charakter prawny byłby zbliżony do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (art. 14b Ordynacji). Wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej nie powoduje po stronie Ministra Finansów obowiązku wydania takiej interpretacji.
Interpretacje prawa podatkowego mają wzmacniać nadzór Ministra Finansów i ujednolicać stosowanie prawa podatkowego. Celem instytucji prawnej interpretacji podatkowych ma być z jednej strony dążenie przez Ministra Finansów do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, przez dokonywanie w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, - z drugiej zaś – zapewnienie podatnikom przewidywalności rozstrzygnięć podatkowych przez organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej. Interpretacje ogólne nie mają mocy wiążącej w stosunku do organów podatkowych.
Adresatów interpretacji Ministra Finansów należy podzielić na dwie grupy. Jedna to organy podatkowe i organy kontroli skarbowej (podmioty bezpośrednie), a druga to podmioty pośrednie, płatnicy lub inkasenci, a także następcy prawni oraz osoby trzecie odpowiedzialne za zaległości podatkowe. Z punktu widzenia treści interpretacja, która dociera do tych dwóch grup adresatów jest jednakowa. Różni je jednak to, że organy podatkowe to podmioty w różny sposób (urzędy i izby oraz organy kontroli skarbowej), ale jednak podporządkowane Ministrowi Finansów, który wydaje interpretację. O ile w stosunku do podatników interpretacja ma jedynie walory perswazyjne, to w stosunku do organów podatkowych i kontroli skarbowej Minister Finansów ma zróżnicowane środki oddziaływania służbowego.
Przepisy dotyczące interpretacji ogólnych nie określają przesłanek powodujących konieczność wydania interpretacji ogólnej. Powinny być wydawane wówczas, gdy mamy do czynienia z wystąpieniem lub zagrożeniem wystąpienia niejednolitości stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, w szczególności w sytuacjach, gdy przepis prawa podatkowego został ukształtowany w taki sposób, że w odniesieniu do określonych rodzajów sytuacji faktycznych możliwe są różne jego interpretacje. Nie powinna natomiast istnieć praktyka wydawania interpretacji ogólnych, jeśli nie wymaga tego zapewnienie jednolitości stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe.
Ochrona podatnika wynikająca z zastosowania się do interpretacji ogólnej. Zakres ochrony podatnika wynikająca z zastosowania się do interpretacji ogólnej – w przypadku, gdy następnie okazała się nieprawidłowa, tj. została następnie zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej - uzależniony jest od tego, czy skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce przed jej opublikowaniem czy po tym dniu (por. komentarz do art. 14l). Jeśli skutki podatkowe wystąpiły przed opublikowaniem interpretacji ogólnej, zastosowanie się do tej interpretacji chroni wyłącznie przed naliczeniem odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych oraz przed odpowiedzialnością karną skarbową (por. komentarz do art. 14k § 2 i § 3). Jeśli skutki podatkowe wystąpiły po opublikowaniu interpretacji ogólnej, to zastosowanie się do tej interpretacji zwalnia z obowiązku zapłaty podatku (por. komentarz do art. 14m).
Ochrona wynikająca z zastosowania się do interpretacji ogólnej dotyczy wyłącznie skutków podatkowych tych stanów faktycznych, które odpowiadają stanowi faktycznemu, którego dotyczy ta interpretacja. Zastosowanie się podatnika do interpretacji ogólnej w celu uzyskania ochrony wynikającej z art. 14k lub 14m Ordynacji wymaga zatem od niego przeprowadzenia prawidłowej oceny, czy stan faktyczny, którego dotyczy interpretacja odpowiada stanowi faktycznemu, w którym zaistniał w jego sytuacji.
Nota zawiera pełną treść. Jest dostępna bezpłatnie.
System logowania i płatnego dostępu do not jest obecnie niedostępny.
To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.