Słownik
Opłata prolongacyjna
Organy podatkowe mają obowiązek ustalenia opłaty prolongacyjnej, wówczas gdy wydają decyzje:
- o odroczeniu terminu płatności podatku oraz
- o rozłożeniu na raty zapłaty podatku, zaległości podatkowej lub należności płatników, inkasentów, następców prawnych i osób trzecich stanowiących dochód budżetu państwa,
Od zasady tej przewidziane są następujące wyjątki:
- nie ustala się opłaty prolongacyjnej, gdy przyczyną wydania decyzji były klęska żywiołowa lub wypadek losowy (art. 57 § 5 OrdPU),
- organ podatkowy może odstąpić od ustalenia opłaty prolongacyjnej, jeżeli wydanie decyzji następuje w związku z postępowaniem układowym lub na podstawie odrębnych ustaw (art. 57 § 6 OrdPU).
„Klęska żywiołowa to katastrofa naturalna lub awaria techniczna, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem (…). Stan klęski żywiołowej może być wprowadzony rozporządzeniem Rady Ministrów dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia (…).
Postępowanie układowe to postępowanie w rozumieniu art. 544 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze. Jest ono prowadzone na podstawie art. 267 i nast. tej ustawy”*.
Zgodnie z art. 57 § 1 OrdPU organ podatkowy ustala opłatę prolongacyjną od kwoty podatku lub zaległości podatkowej. Zatem tylko te kwoty mogą być brane pod uwagę przy ustalaniu opłaty prolongacyjnej. „W związku z tym nie ma podstaw do pobierania opłaty od odsetek za zwłokę. Jeżeli zatem organ podatkowy wydaje decyzję rozkładającą zaległość podatkową wraz z odsetkami na raty, opłata powinna być naliczona jedynie od kwoty zaległości podatkowej, z pominięciem odsetek*.”*
Opłata prolongacyjna ustalana jest w drodze decyzji organu podatkowego.
„Opłata prolongacyjna dla zobowiązań stanowiących dochód jednostki samorządu terytorialnego może zostać wprowadzona przez organ stanowiący właściwej jednostki samorządu w drodze uchwały. Uchwała taka dotyczyć może wszystkich lub niektórych podatków stanowiących dochód jednostki samorządu terytorialnego. Opłata prolongacyjna powinna być wspólna (jednakowa) dla wszystkich podatków. Do opłaty prolongacyjnej wprowadzonej przez organ samorządowy stosuje się takie same zasady jak do podatków państwowych (…). W szczególności nie może ona być wyższa niż dla podatków państwowych. (…)
Opłata prolongacyjna wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych”*.
Opłata prolongacyjna nie ma zastosowania, jeżeli Minister Finansów w drodze rozporządzenia, zgodnie z art. 50 OrdPU, przedłuży terminu płatności zobowiązania.
Opracowane na podstawie:
Dzwonkowski H.: Ordynacja podatkowa, wyd. III, C.H.Beck, Warszawa 2011, s. 519 - 520.