Słownik
Organ podatkowy
„Ordynacja podatkowa nie zawiera definicji legalnej pojęcia organu podatkowego. W doktrynie przyjmuje się, że jest nim podmiot reprezentujący związek publicznoprawny, w którego zakresie kompetencji leży wykonywanie czynności związanych z wymiarem i poborem podatków (vide B. Brzeziński, Prawo podatkowe, Toruń 1999, s. 60.). Ustawodawca ogranicza się do wyliczenia organów podatkowych w art. 13 Ordynacji podatkowej”*.
Na mocy odrębnych przepisów funkcje organów podatkowych mogą zostać powierzone także innym organom. „W Polsce istnieją obecnie dwa piony organów podatkowych: państwowe i samorządowe, o bardzo zróżnicowanym statusie prawnym. Są wśród nich organy finansowej administracji specjalnej i organy samorządowe, organy monokratyczne i kolegialne, a także klasyczne organy administracji i podmioty, które tylko na płaszczyźnie procesowej pełnią taką funkcję”*.
Organami podatkowymi, zgodnie z art. 13 OrdPU, są:
1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych.
„Minister właściwy do spraw finansów publicznych sprawuje ogólny nadzór w sprawach podatkowych i dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości”*.
Funkcje ministra właściwego do spraw finansów publicznych jako organu podatkowego zostały wymienione w art. 13 § 2 OrdPU.
2. Naczelnik urzędu skarbowego.
Do zakresu działania naczelników urzędów skarbowych należy:
- ustalanie lub określanie i pobór podatków oraz niepodatkowych należności budżetowych, jak również innych należności, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem podatków i należności budżetowych, których ustalanie lub określanie i pobór należy do innych organów,
- rejestrowanie podatników oraz przyjmowanie deklaracji podatkowych,
- wykonywanie kontroli podatkowej oraz egzekucji administracyjnej należności pieniężnych (por. art. 5 ust. 6 UrzISkU).
3. Dyrektor izby skarbowej.
Zgodnie z art. 13 § 1 pkt 2 OrdPU dyrektor izby skarbowej jest:
- organem odwoławczym od decyzji naczelnika urzędu skarbowego
- organem pierwszej instancji, na podstawie odrębnych przepisów
- organem odwoławczym od decyzji wydanych przez ten organ w pierwszej instancji.
Ponadto – na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej – jest organem drugiej instancji w sprawach, w których dyrektor urzędu kontroli skarbowej zakończył postępowanie kontrolne decyzją, gdy ustalenia dotyczyły podatków, opłat i innych należności budżetu państwa, których określenie lub ustalenie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych.
4. Naczelnik urzędu celnego.
Naczelnik urzędu celnego – jest organem podatkowym pierwszej instancji na podstawie art. 13 § 1 pkt 1 OrdPU i zgodnie z art. 20 ust. 1 SłCelU do jego zadań należy w szczególności dokonywanie wymiaru i poboru należności celnych, podatku akcyzowego, podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów.
5. Dyrektor izby celnej.
Do zadań dyrektora izby celnej, zgodnie z art. 19 ust. 1 SłCelU, należy:
- sprawowanie nadzoru nad naczelnikami urzędów celnych,
- rozstrzyganie w drugiej instancji w sprawach należących w pierwszej instancji do naczelników urzędów celnych,
- rozstrzyganie w pierwszej instancji w sprawach celnych określonych w przepisach odrębnych.
6. Dyrektor urzędu kontroli skarbowej.
„Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej – jest organem kontroli skarbowej, kieruje pracą urzędu, a w szczególności wydaje decyzje i wyniki kontroli w sprawach określonych w ustawie o kontroli skarbowej. (…) Od decyzji dyrektora UKS służy odwołanie do właściwego dyrektora izby skarbowej albo izby celnej”*.
7. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.
„Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej – jest organem wyższego stopnia nad dyrektorami urzędów kontroli skarbowej”*.
8. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa.
Organami podatkowymi pierwszej instancji w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody budżetów gmin są zasadniczo wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) – na podstawie art. 13 § 1 pkt 1 OrdPU w zw. z art. 39 ust. 1 SamGmU oraz art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Organy te wydają indywidualne decyzje w sprawie ustalenia lub określenia zobowiązań podatkowych, ulg i zwolnień.
9. Samorządowe kolegium odwoławcze.
„Samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego, a podstawowym ich zadaniem jest rozpatrywanie odwołań od wydawanych przez te podmioty postanowień i decyzji administracyjnych. (…) Kompetencja ogólna kolegium związana jest więc z weryfikacją decyzji i postanowień samorządowych organów pierwszej instancji w toku instancji oraz nadzwyczajnymi trybami postępowania podatkowego”*.
Regulacja dotycząca samorządowych kolegiów odwoławczych zawarta jest w ustawie o samorządowych kolegiach odwoławczych.
10. Inne podmioty pełniące funkcje z zakresu administracji podatkowej.
„Funkcje organów podatkowych mogą być powierzone na podstawie odrębnych przepisów innym organom w przypadku ustalania lub określania przez nie opłat i innych należności niepodatkowych budżetu państwa, jednostki samorządu terytorialnego albo pozabudżetowego funduszu celowego. Wśród takich organów wymienić można m.in. Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, któremu przysługują uprawnienia organów podatkowych w odniesieniu do wpłat na ten Fundusz”* (por. art. 49 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych).
Opracowane na podstawie:
Dzwonkowski H. (red.), Prawo podatkowe, Warszawa 2010, s. 57 – 61.