Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> niezbędnik -> słownik

Baza prawa podatkowego

Słownik

A | B | C | Ć | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | Ś | T | U | V | W | X | Y | Z

Podatki lokalne

Z  punktu widzenia tego, czy podatki zasilają budżet państwa, czy budżety gmin*, można podzielić podatki na:

  1. państwowe,
  2. samorządowe (lokalne),
  3. wspólne, tj. takie, z których wpływy są dzielone w częściach określonych procentowo pomiędzy państwo i gminy.

Do podatków samorządowych zalicza się:

  • podatek rolny,
  • podatek leśny,
  • podatek od nieruchomości,
  • podatek od środków transportowych,
  • opłata od posiadania psów,
  • opłaty lokalne (targowa i miejscowa),
  • podatki opłacane w formie karty podatkowej (zryczałtowany podatek dochodowy i zryczałtowane podatki obrotowy i dochodowy),
  • podatek od spadków i darowizn,
  • opłata skarbowa,
  • podatek od czynności cywilnoprawnych.

Niektóre z wymienionych podatków lokalnych mogą być pobierane przez inkasentów. Zgodnie z art. 28 § 4 OrdPU rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może ustalać wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody, odpowiednio, budżetu gminy, powiatu lub województwa. „Analiza (…) przepisu art. 28 Ordynacji podatkowej prowadzi do wniosku, że ustawodawca rozgraniczył kwestie wynagrodzenia dla płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa od tych, które pobierane są na rzecz budżetu np. gminy pozostawiając, w tym przypadku, radzie gminy ustalanie wynagrodzenia inkasentom z tytułu podatków stanowiących dochody gminy.

Z kolei o terminach płatności podatku dla inkasentów przesądza przepis art. 47 § 4a Ordynacji podatkowej stanowiący, że terminem tym jest dzień następujący po ostatnim dniu, w którym – zgodnie z przepisami prawa podatkowego – wpłata podatku powinna nastąpić chyba, że organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego wyznaczył termin późniejszy. (…)

Okoliczność, że wymóg terminowego przekazania przez inkasentów podatków warunkuje wypłacenie im wynagrodzenia, o ile podatki te stanowią podatki państwowe, nie przesądza o ograniczeniu usprawnień rady gminy, która może zawrzeć w uchwale stosowny zapis uzależniający wypłatę wynagrodzenia inkasentom od terminowego przekazania przez nich pobranych podatków na rzecz budżetu gminy, no co wskazuje prof. Leonard Etel w Komentarzu do art. 28 Ordynacji podatkowej (Komentarz, Dom Wydawniczy ABC 2006r.).

Należy podzielić to stanowisko, że rada gminy może, ustalając w myśl art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej, wynagrodzenie inkasentów za pobrany podatek samorządowy, przewidzieć w swej uchwale uwarunkowanie wypłaty tego wynagrodzenia (w całości lub w części) od terminowego przekazania przez inkasenta pobranego podatku na rzecz gminy”*.

 

Opracowane na podstawie:

Buczek A., Dzwonkowski H., Etel L., Gliniecka J., Glumińska-Pawlic J., Huchla A., Miemiec W., Ofiarski Z., Serwacki J., Zdebel M., Zgierski Z., Prawo podatkowe, Warszawa 2006, s. 28, 67-68.